naar Nieuws

De torpedering van de Junyo Maru, de -vergeten- scheepsramp
 

De Junyo Maru was een Japanse vrachtschip dat in de Tweede Wereldoorlog op 18 september 1944 werd getorpedeerd door de Britse onderzeeboot HMS Tradewind met ongeveer 5600 doden als gevolg. Een van de slachtoffers was Rockanjenaar Cornelis Wageveld, marinier 2e klasse bij de Koninklijke Marine.

 

De Junyo Maru

Het schip werd in 1913 voor Lang & Fulton gebouwd door Robert Duncan Co. te Glasgow. Het was onderweg van Java naar Sumatra met naast de bemanning nog 2300 Amerikaanse, Australische, Britse en Nederlands krijgsgevangenen en 4200 Javaanse werkslaven (Romoesja's). Ze Waren allen bestemd om aan de 220 kilometer lange Pekanbru-spoorweg tussen Pekanbaru en Muaro te werken. Het Japanse woord Junyo betekent havik; Maru wordt al sinds 1493 gebruikt om een schip aan te duiden.

 

Afbeelding vergroten

S.S. Junyo Maru


In september 1943 werd door de werksoldaten begonnen met de bouw van de Pekanbaru-spoorweg van Pekanbaru naar Muaro op Sumatra. Eerst werd een spoordijk aangeleg. Deze spoorlijn werd gebouwd door krijgsgevangenen en Romoesja's. De krijgsgevangen werden vanaf mei 1944 aan het werk gezet en legden de spoorbaan aan.

 

In de voormalige kazerne van het 10e infanterie bataljon van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL) in Batavia, werden krijgsgevangen vastgehouden van verschillende nationaliteiten en van verschillende legeronderdelen. Nieuwe gevangen uit andere delen van de archipel werden naar andere kazernes getransporteerd. Deze gevangen werden slecht behandeld. Meestal kregen ze niet te horen waar ze heen werden gebracht of wat er zou gebeuren.